Influencer eller influerare?
Har du sett något inlägg av en influencer i dag? Mest troligt är svaret ja, oavsett om du tänkt på det eller ej. Men är influencer verkligen det rätta ordet i svenska språket?
De finns överallt numera, de inflytelserika personer som påverkar dig via sociala medier – oavsett om det gäller ansiktskräm eller samhällsfrågor.
Vad betyder då ordet influencer? Ja, enligt ordboken någon som gör det verbet "influence" innebär: någon som påverkar men också, i vidare bemärkelse, inspirerar, motiverar och skapar opinion.
Klichébilden av en influencer
Det är lätt att förknippa en så kallad influencer med klichébilden av en sådan: (oftast) en yngre kvinna med vackert utseende som via otaliga selfies visar upp sig själv och de produkter som marknadsförs i välredigerade och filterbelagda bilder. Inte sällan visar influencern också upp långt ifrån realistiska skönhetsepitet, där både ett och annat kosmetiskt ingrepp ligger bakom.
Ett yrke som kräver mycket kunskap
Den som influerar andra via sociala medier behöver kunskap inom en mängd områden: allt från skrivkonst, fotografering och redigering till marknadsföring, inklusive målgruppanpassning och -analys.
Influerare: ett svenskt ord för influencer
På svenska kan du med fördel säga influerare i stället för influencer. Det rekommenderar Språkrådet. Ordet influerare var med på deras nyordslista år 2016 och används i dag alltmer av media.
Varför inte bara använda influencer kanske du invänder? Det är ju så etablerat? Engelska ord i all ära men vissa blir onekligen svåra att böja i bestämd form plural. Att säga "en influencer" och "flera influencers" är ju inga problem. Men när det är dags att säga "de där influencersarna" riskerar du att vricka tungan. Då är det betydligt enklare att säga "de där influerarna".
Succé på internet för En outfluencers dagbok
Falkblick-Anna gillar som bekant att krydda språkråd med humor. Därför måste hon dela en länk till rena motsatsen till en influencer: nämligen en "outfluencer". Stark skrattvarning utfärdas vid läsning av En outfluencers dagbok.
Vill du diskutera? Välkommen till Falkblick Kommunikations Facebooksida.
Foton, överst: Laura Chouette, nederst: Diggity Marketing.